Obsah
Všechny autobusové zastávky budou od 29.6.2024 na znamení
sjednocen charakter všech autobusových a trolejbusových zastávek
PID.
Všechny autobusové a trolejbusové zastávky budou od 29.6.2024 na znamení
Pro výstup v každé zastávce bude potřeba stisknout dostatečně včas tlačítko ve voze. Pro nástup postačí stát na zastávce tak, aby byl cestující vidět řidičem. Mávat již není potřeba. Praha i Středočeský kraj nyní rozjíždí komplexní informační kampaň, aby tato změna nikomu neunikla. Výhodou nového systému je zrychlení cestování, vyšší pravděpodobnost dohnání zpoždění, plynulejší jízda odstraněním zbytečného brždění a rozjezdů, i lepší tepelná pohoda ve vozidle, protože v zimě se zbytečně nevyvětrá teplo a v létě účinněji funguje klimatizace. Výhodou je také zpřehlednění pravidel pro jednotlivé zastávky – cestující už nebude muset zkoumat, jestli daná zastávka na znamení je nebo není. Zlepší se také ekonomika provozu a budeme šetrnější vůči životnímu prostředí, protože právě při rozjezdech vzniká nejvíce emisí i hluku a autobus má také nejvyšší momentální spotřebu paliva.
Co musí lidé udělat pro zastavení vozidla
Pro cestující bude tato změna znamenat jediné – ve voze bude potřeba stisknout tlačítko v dostatečném předstihu před zastávkou tak, aby řidič včas věděl, že má zastavit. Na zastávce nemusí cestující pro zastavení udělat vůbec nic – stačí stát tak, aby byl řidičem vidět, mávat už nemusí.
Lidé se nemusejí obávat, že v autobusu nestihnou dát včas znamení. V každém autobusu jsou tlačítka rovnoměrně rozmístěna po celém voze a jsou dostupná téměř z každého sedadla, přičemž pro zastavení lze použít jak červená
tlačítka STOP, tak i žlutá tlačítka na dveřích nebo v jejich blízkosti. Také není třeba se obávat, že budou autobusy
lidem ujíždět. Řidiči budou mít i nadále povinnost počkat v zastávce do času přesného odjezdu, pokud přijedou dříve,
než udává jízdní řád.
Vystupuješ? Stiskni tlačítko. O změně se dozví každý
Od června až do září bude probíhat informační kampaň v médiích, ve vozidlech i na zastávkách, aby tato změna
nikomu neunikla. Kampaň má hlavní slogan: „Vystupuješ? Stiskni tlačítko.“ Tím je vlastně řečeno vše podstatné.
V každém autobusu i trolejbusu bude informační leták a na dveřích budou nalepeny kulaté upozorňující samolepky.
Na letáky i plakáty v různých formátech narazí cestující i na zastávkách povrchové dopravy, ale třeba také u vstupů
do metra nebo v tramvajích. V příštích dnech budeme nový systém zastávek podrobně představovat a vysvětlovat
na sociálních sítích PID i jednotlivých dopravců, měst či obcí. Přichystali jsme i videospoty, ve kterých si zahrál hlavní
roli Jan Vondráček, jehož hlas nás denně provází v tramvajích i autobusech. Speciálně informujeme také organizace
sdružující pohybově, zrakově i sluchově postižené spoluobčany. Kampaň se pak vrátí po prázdninách, aby nový
systém připomněla školákům, kteří se nyní rozutečou. Na pražských školních linkách pro ty nejmenší budou autobusy
zastavovat i nadále vždy.
Jak se budou hlásit zastávky
Ve vozidlech bude od července upraven způsob hlášení zastávek. Místo hlášení: „Příští zastávka je na znamení.“
uslyší cestující upozornění: „Pro výstup stiskněte tlačítko.“ Informace o příští zastávce bude nově vyhlašována až po
odjezdu z předchozí zastávky, aby cestující intuitivněji navedla, kdy má v dostatečném předstihu stisknout tlačítko
pro výstup. Řidiči budou mít také k dispozici speciální upozorňující hlášení, které budou moci pustit do reproduktorů
ve voze, pokud to uznají za vhodné. V prvních týdnech po změně bude toto speciální hlášení pouštět v pravidelných
intervalech do všech vozů pražského Dopravního podniku jeho dispečink. Předpokládáme, že po určitém období, až
si lidé na nový systém zvyknou, již takové relace nebudou potřeba a zůstane pouze u klasického hlášení jednotlivých
zastávek. Ze zastávkových označníků postupně zmizí informace o charakteru „na znamení“, protože na zastávce
není žádné znamení pro zastavení vozidla potřeba.
Zastávky na znamení - celosvětový trend
Celoplošně jednotný charakter zastávek „na znamení“ funguje v České republice na regionálních linkách v celém
Ústeckém a Libereckém kraji a postupně ho zavádějí další města i kraje – například v loňském roce se k tomu
připojila řada středočeských měst a celý okres Benešov, loni tento systém bez problémů zavedli třeba v Bratislavě.
Zcela běžně tento systém funguje už léta ve většině evropských měst i regionů.
Poslední aktualizace: 20. 6. 2024 12:05